HPI Crawler King RTR

Era piesa din colectie care imi lipsea. Intr-o zi am plecat de la serviciu sa o ridic de la sediul curierului, pentru ca nu am mai avut rabdare. Initial am luat-o pentru fetita mea, pentru ca daca-i ziceam nevestei ca am luat-o tot pentru mine, imparteam acum cu catelul comunitar REX un pres in fata usii. Asa ca varianta oficiala a ramas ca jucaria a fost luata pentru copil. Drept urmare, fetita mea a fost prima care s-a “dat” cu “bestia”.

 

Ca forma de ambalare, cam toate RC-urile sunt la fel, indiferent de natura lor (motoare termice, motoare electrice, on-road sau off-road). Cel putin din punctul meu de vedere, caci toate au venit in niste cutii cat toate zilele de mari, pline cu zapada artificiala, iar la fundul cutiei….bestia.

M-a incantat la HPI tot timpul calitatea finisajelor. Poate si pentru ca nu dadusem de TAMIYA, TRAXXAS, AXIAL, KYOSHO, LOSI sau alte firme. Ma rog…nu prea mai are importanta in momentul in care voi cititi aceste randuri. Mi-a placut body-ul, Jeep Wrangler RUbicon, culoare rosie, 2 usi..chiar frumos as putea spune.

Evident, primul off-road a fost prin casa unde l-am “siluit” sa treaca peste cateva obstacole domestice (incaltaminte, genti, jucarii d-ale copilului etc), ocazie cu care am vazut ca nu are “greturi”. Foarte incantat de achizitia mea, fiind de altfel a 4-a achizitie HPI, dar SINGURA achizitie de care am fost relativ multumit, imi fac o cruce crestineasca si incep sa concep ceva planuri de off-road. Rezultatul a fost o prima iesire off-road, intr-o duminica ploioasa si friguroasa, ocazie care i-am facut “baptism of fire” – rock-crawling la greu, si o mica repriza de mudding. Mudding – pentu cei care nu sunt familiarizati cu termenul – noroi. Da. Ati citit bine. L-am bagat in ceva balti si noroi. Si a iesit fara nici un fel de interventie “divina” ( a se citi externa). Pack-ul de 5000mAh NiMH si-a facut datoria cu brio, astfel ca dupa mai bine de o ora si un sfert de “abuz”, bateria inca nu prezenta semne de oboseala. A mai urmat o sedinta de rock-crawling, de data asta filmata cu “scule profi”, dar operator amator. S-a descurcat excelent. Rezultatul se poate vedea “aici”.

Incurajat de rezultatele excelente obtinute, am planificat si alta iesire, de data asta, mudding. Atelajul s-a descurcat onorabil, insa a fost ultima sa iesire cu piesele originale. “Aici” puteti vedea intreg episodul. Si de aici au inceput necazurile.

Incurajat de persoana care mi-a vandut “atelajul”, am achizitionat pentru o suma rezonabila un reductor, care aducea ratio-ul la 176:1, fata de 23:1. Adica o crestere a puterii de aproape 8 ori mai mare. WOW! – mi-am zis. Si cu “WOW” am si ramas. Pentru ca instalarea acelui reductor nu mi-a cauzat decat probleme: pinion din cutia de transfer rupt, planetara dreapta fata rupta de 3 ori, zgomot in diferentiale, sau Dumnezeu stie unde. Adica zgomot ca si cum o roata dintata ar trece peste alta. Rotile fiind din material plastic.

Am demontat crawlerul, ocazie cu care am constatat:
a) toate pinioanele din cutia de trasfer sunt din plastic
b) cutia de transfer nu este etansata (sealed).

Referitor la punctul a), nu-mi pot imagina ce inginerii sau designerii de la HPI au avut in minte atunci cand in cutia de transfer atu pus pinioane de …. plastic. Este inadmisibil ca un ansamblu de asemenea importanta sa fie facut dintr-un material total incompatibil. Am gasit totusi o explicatie posibila:  si ei trebuie sa traiasca, asa ca daca anuite componente sunt mai slabe, isi scot banii din piese de schimb….atitudine tipica, intalnita la scara 1:1 in viata de zi cu zi.
Nu fac uz de garantie, pentru ca in urma discutiei cu vanzatorul m-am convins “ca e vina mea” si ca degeaba ma stresez eu…Supararea mare este insa ca am stat 2 saptamani pe bara, pentru ca piesele nu sunt in stoc in tara, vin numai la comanda, si dureaza. Si costa.

Dupa ce mi-au venit piesele intr-un final, prima iesire s-a soldat din nou cu planetara rupta. Ocazie cu care am si pus verdictul final: montarea reductorului dauneaza GRAV “sanatatii” utilajului. Cresterea de cuplu este imensa (aproximativ de 8 ori), iar restul pieselor pur si simplu nu fac fata (in speta planetarele). In plus, chiar si atunci cand nu aveam reductorul pus, atunci cand acceleram “full-throttle”, body se inclina catre dreapta, lucru enervant de altfel, foarte vizibil in filmari.

Asa ca am desprins urmatoarele concluzii, care-mi apartin si le expun aici, ca si proprietar de HPI Crawler King:
Pro:
a) body este bine finisat, placut ochiului.
b) ansamblul anvelope+jenti sunt excelente pentru o dotare stock
c) garda la sol ridicata constituie un avantaj, daca rulezi pe suprafele foarte foarte accidentate (a se citi cu fragmente maricele de pietre)
d) spurul este relativ izolat, ceea ce ii confera o durata de viata mai mare
e) motorul este pozitionat sus si relativ ferit, de unde rezulta durata de viata mai mare
Contra:
a) toate pinioanele din cutia de transfer sunt din plastic – inadmisibil, avand in vedere importanta componentei in ansamblu
b) reductorul montat este un handicap, in sensul ca piesele nu sunt astfel proiectate  incat sa suporte o creste enorma a cuplului (de la 23:1 la 176:1)
c) posibilitati limitate de upgrade
d) nu este foarte fiabil
e) dupa fiecare rulare, trebuie un ITP, pentru a fi ferit de surprize neplacute
f) costurile pieselor sunt ridicate
g) steering-ul stock (directia) este un ESEC TOTAL – neaparat trebuie remediata problema si din pacate, HPI nu ofera solutie dedicata pentru acest lucru.

Concluzii finale:
1) Dupa cum spuneam la inceputul articolului, “utilajul” a fost achizitionat pentru completarea colectiei personale, iar in mod oficial pentru copilul meu. Se pare insa ca, luat la bani marunti, HPI Crawler King intr-adevar este o jucarie, destul de performanta pentru nivelul de jucarie. Drept urmare, reductorul va fi demontat, jucaria va ramane copilului
2) Daca iti place crawling-ul si este pasionat ca si mine, HPI nu este alegerea potrivita.
3) Exista piese de upgrade pentru Crawler King, dar nu produse de HPI, si pretul este … infiorator de mare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.