Venom Creeper Safari RTR

In scurta mea experienta in ale RC Crawlingului si ale modelismului in general, Venom Creeper este poate cel mai controversat model existent pe piata la data la care scriu aceste randuri. Marturiesc ca l-am achizitionat pentru ca l-a avut pe “vino-ncoa” mi-au placut rotile si cele cateva video-clipuri vazute pe YT. Dupa ce l-am comandat, curiozitatea m-a indemnat sa sap putin cu ajutorul lui “Gogu” sa vedem cum sta treaba putin mai in detaliu. Numai ca rezultatele cautarii, in loc sa ma lamureasca putin sau sa ma ajute sa-mi formez o opinie cat de cat cu privire la noua piesa din colectie, mai rau m-au bagat in ceata.

Ba este crawlerul cel mai prost cu putinta de pe piata, ba este cel mai bun la raportul pret-calitate, ba i se rup planetarele, ba cardanele, ba crucile cardanice, ba anvelopele stock nu sunt bune, ba suspensia este nasoala….o gramada de chestii care incepusera sa ma faca sa regret ca l-am comandat. Dar nu m-am descurajat. In fond, varianta RTR costase 200 dolari (Venom Creeper Safari, cu dig-unit montat din fabrica) + transport vreo 40. In fine…sarbatorile au trecut si imediat ce am inceput anul, a venit si atelajul. Bucuros nevoie mare ca a venit, insa trist cand trebuie sa platesti statului roman “dreptul” sau (30% din valoarea Creeperului a trebuit s-o dau statului roman – asa e in (p)tenis).

Primele observatii:
A) Sasiu – nimic iesit din comun de semnalat. Poate decat scutul de protectie (skid-plateul), care are o forma usor ciudata, dar peste care se poate aplica ceva custom-made din aluminiu, fara mari eforturi.
B)Link-urile (sau legaturile) – sunt metalice, desi pe niciunde nu prea apare precizat acest lucru. Si este un mare plus, la multe RTR-uri, nici macar bara de directie nu este de metal, si as aminti aici un concurent de marca -AXIAL SCORPION RTR. Si nu e singurul. Ce am constatat in urma scurtei observatii: rod-urile (capetele de plastic) au dimensiuni si curburi atipice, adica rod-urile care le mai am de la Axial nu le-as putea folosi aici, caci sunt mai scurte. Sa nu uit: 4-link adevarat, lucru pentru care la Axial se plateste o suma consistenta
C) Servo-ul stock are bratul din plastic (!!!!). Aici ma intreb oare daca mai puneau 3 dolari la pret si dadeau un brat metalic, faceau gaura in cer ??? Oricum, acel servo, precum si servo care actioneaza dig-unit-ul dau impresia de ieftin.
D) Radio – 3 canale, telecomanda cu display (pe spatele telecomenzii scrie Digital). Este in 27Mhz, nimic fancy…
E) Roti – in ciuda a ceea ce review-urile “marilor testeri” spun pe YT si nu numai, am o prima impresie foarte buna despre ele. Sunt destul de moi si au ceva grip…sunt convins ca dupa ce se aplica niste taieturi buretelui interior, cu siguranta vor da randament si mai mare.
F) Accesorii – un set de inbus-uri (3 la numar) si 2 “chei” de….plastic, de forma foarte ciudata). Era sa uit: 2 tuburi de ulei siliconic pentru telescoape.
Nu am rezistat tentatiei si am dat cateva ture cu el prin casa…la fiecare obstacol, agata body-ul. Asadar, am comandat si un body adecvat, oarecum similar cu cel al Axialului Scorpion.
Prima chestie la care am umblat au fost suspensiie. Buna impresie pe care am avut-o la inceput a inceput usor usor sa paleasca, atunci cand am vazut ca prea mult nu pot regla (inelele de pe telescop amenintau ca nu se vor mai fileta/desfileta daca le fortam nitel sa le deplasez din pozitia in care le-a lasat fabrica…or fi stiut ei ceva). Oricum, datorita acelui body care incerca sa imite un Defender de prin anii ’70 si suspensiei care nu permitea o flexare deosebita am avut impresia ca este mai mult orientat pe trail decat pe rock-crawling. Asadar, am luat telescoapele si arcurile de la HPI Crawler King (upgrade-urile de aluminiu) si le-am pus pe Venom, insa fara mari “succesuri”. Dupa vreo 10 ore de incercari si teste cu diferite configuratii (arcuri interne care nu permiteau cursa in exterior a tijei telescopului, arcuri internet care nu permiteau cursa in interior a tijei telescopului, arcuri externe si interne de diferite feluri, cu ulei siliconic de diferite feluri, fara ulei), am hotarat sa ma intorc la varianta stock.
Daca se mai poate ! Singura operatiune efectuala la telescoapele stock a fost aceea de a le scoate de pe pozitii. Dupa ce le-am pus la loc nimic nu a mai fost la fel. Flexarea nu mai era aceeasi, aparuse torque-twistul. In fine…am injurat in gand, si am reusit intr-un final sa incropesc o formula “castigatoare” cu privire la suspensie. Reusisem sa anulez torque twistul aproape in totalitate (doar un ochi pretentios il mai sesiza), reusisem sa pastraz suspensia in asa fel incat sa-mi ofere un flex relativ bun si mai presus de toate, reusisem sa nu fortez foarte tare cardanele. Numai ca…la ultimul test in care verificam revenirea suspensiei dupa folosire (treceam cu o roata peste o cutie si eram curios daca-si revine in pozitia initiala) a venit momentul negru – Creeperul a incetat sa se mai miste. Se auzea motorul si ceva prin cutia de transfer.
L-am desfacut (nu fara chin), si banuielile mele s-au confirmat. Pinionul de pe axul motorului si o roata dintata din ansamblul din cutia de transfer s-au “barbierit” reciproc. Mai trist este ca pinionul de pe axul motorului era metalic, insa s-a facut una cu cel de plastic…de-a dreptul ciudat.
Cum o cutie completa de transfer pentru Venom nu am gasit, am comandat una de la Axial, pe care sper sa o potrivesc cu sasiul Creeper-ului. Daca nu reusesc, mai am un sasiu de Axial Scorpion si poate o sa incropesc o struto-camila (dpvd al “marcii”).
Nu pot spune ca nu sunt dezamagit, dar sunt dezamagit pentru ca nu am apucat sa fac cateva teste “in-the-field” cu el. Asta a fost norocul meu, nu generalizez. In fond, dupa zile intregi de cautari pe Internet, am vazut ca in competitii Creeperul este nelipsit si, daca este pregatit corespunzator, face fata fara probleme unor numele grele in acest domeniu.
Voi completa review-ul despre Creeper, atunci cand il voi fi pus pe picioare. Cateva lucruri inainte de incheiere:- se poate modifica relativ usor si fara mari costuri- recomand varianta KIT pentru cei care isi doresc un Crawler la buget redus- in ciuda faptului ca un kit costa 100 dolari, cu cateva modificari nu tocmai costisitoare, se poate aduce in liga de elita- exista pe internet o gramada de fani ai acestui crawler, si idei de modificari sunt pe masura.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *