Recenzie micro elicopter Blade mCP X flybarless – Partea a II-a

Tehnologia din spatele Blade mCP

Acesta este, de departe, cel mai avansat micro elicopter de pe piata la acest moment, asa ca putem arunca o privire “sub capota”.

Asa cum am spus, este extrem de usor, asa ca rata de supravietuire la crash-uri va fi la prima vedere aproape la fel de buna ca a mSR-ului, sau, ca sa fim realisti, ceva mai apropiata de a 120 SR-ului – datorita faptului ca rotorul principal se invarteste la turatii mult mai mari (fiindca foloseste pale simetrice si nu delta ca cele doua elicoptere mentionate mai sus).

Cabina este mai subtire si mai slaba decat la mSR asa ca poate fi distrusa cu usurinta (merita sa cumparati una de rezerva). In prima faza am cresut ca doar senzatia e ca e mai subtire decat la mSR, dar este vizibil. Probabil in lupta cu greutatea  s-a decis ca si cabina sa “slabeasca” – veti vedea mai departe cum am ajuns sa apreciez greutatea redusa la Blade mCP.

Stabilizare fara pale stabilizatoare (flybarless)

Intr-adevar, asta a fost cea mai mare surpriza – felul cum lucreaza acest system electronic foarte ieftin. Da, Blade mCP utilizeaza un cap flybarless cu 3 senzori giro. Acesta este primul elicopter produs de Blade care are inclusa tehnologia flybarless, si, cum spuneam, functioneaza ireprosabil. Acei dintre Dvs. care au avut Blade mSR sau 120 SR, se pot astepta la fenomenul “alunecarii cozii” Ei bine, acest lucru nu se intampla. Desigur, asta cand coada nu se strica – lucru care se cam intampla (detalii despre acest aspect intr-un alt capitol)

Sistemul ciclic al acestui elicopter flybarless functioneaza la fel de bine in toate tipurile de zbor – de la hover (zbor la punct fix) pana la zbor rapid si acrobatii aeriene executate in viteza. Elicopterul Blade mCP X ne aminteste de un T-Rex 250 3G (desigur, cu mult mai putina putere, dar aceeasi senzatie, viteza si timp de raspuns). Nu e cazul sa va ingrijorati in legatura cu reglajele fine – sistemul flybarless tine totul sub control. Toate problemele asociate cu micro elicopterele – stabilitate, raspuns platou cyclic, efectul de pendul dat de flybar-ul la 45 de grade, efectul vasului de toaleta – toate acestea au disparut datorita tehnologiei flybarless.

Desigur, celalalt mare avantaj al sistemului flybarless este greutatea redusa si inertia redusa, lucruri care influenteaza direct (in bine) puterea si timpul de zbor. Avand in vedere pretul redus la care Horizon Hobby a reusit sa produca acest modul flybarless, nu ar fi o surpriza daca toate elicopterele Blade ce vor fi produse de acum incolo vor avea inglobata aceasta tehnologie – functioneaza atat de bine!

Motorul de coada: Coreless Direct Drive

La fel ca Blade mSR si 120 SR, micro elicopterul flybarless Blade mCPX utilizeaza pentru coada un motor coreless, extrem de usor si cu accelerari / decelerari rapide. Acestea sunt singurele trei elicoptere radiocomandate cu motor in coada de care am fost incantat in legatura cu felul in care “isi face treaba” coada. Iar Blade mCP X nu este diferit fata de mSR sau 120SR in conditii de zbor decent. Apare, totusi, o problema, atunci cand incepeti sa alternati violent intre pitch pozitiv si negativ in timpul acrobatiilor aeriene – in acest caz, cuplul rotorului principal invinge de cele mai multe ori in batalia cu coada…

Efectul de “pierdere a cozii” (Tail blow out) poate fi undeva intre moderat pana la incontrolabil. Cu cat voltajul bateriei este mai mic, cu atat mai rau va fi comportamentul atunci cand incercati sa intrati in zbor inversat dupa aprox. 2 minute de zbor. Am observat ca reducand intervalul intre pitch negativ si pozitiv se va reduce cuplul, ca urmare se vor reduce si tendintele de pierdere a cozii; insa, daca credeti cumva ca veti invata si stapani manevre gen “tic-toc” pe Blade mCP… mai ganditi-va.

Comandati acum elicopterul Dvs. radiocomandat Blade mCPX pe www.radiomodele.ro

Material tradus cu permisiunea autorului, ©2011 rchelicopterfun.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *