Despre automodele

Acest indrumar este pentru cei care nu au avut niciodata contact cu automodelele radiocomandate si care doresc sa afle mai multe inainte de a incerca unul

V-ati intrebat vreodata cum ar fi daca ati avea o masina (copie la scara redusa) telecomandata pe care sa o puteti controla 100%? Ati vazut pe cineva pe strada jucandu-se cu o masina radiocomandata si v-ati intrebat cum ar fi sa aveti propria masina? Sau ati avut acum multi ani o jucarie cu telecomanda care mergea cu aceeasi viteza inainte si inapoi (in arc de cerc) si vreti sa stiti cum ar fi sa aveti o masina RC pe care sa puteti controla viteza, directia si frana?

E mult mai usor decat va imaginati sa va implicati in acest hobby! Multi dintre cei care citesc aceste randuri au avut, pe cand erau copii, o masinuta telecomandata (de jucarie, ca cea de mai sus) dar le-au abandonat. Acum e timpul sa avansam la pasul urmator!

Probabil ca cele mai populare modele radiocomandate sunt autovehiculele. Aceasta categorie variaza de la masinutele de jucarie descrise mai sus (pe care le gasim si pe rafturile supermarketurilor) pana la acelea fabricate de producatori de renume din domeniu, ale caror produse sunt gandite pentru maximum de performanta si fiablitate  inclusiv pentru competitiile de specialitate. Cateva din categoriile ce pot fi enumerate sunt off-road buggies, trucks, monster trucks, cars, street trucks si multe altele

Masinutele cu comenzi transmise prin unde radio se impart in doua mari categorii:
– Jucarii – cele prezente in supermarket, cele carora li se face reclama pe canalele TV pentru copii, actionate in 99% din cazuri de un motor electric de mici dimensiuni.
– Kituri – masinile care sunt vandute numai in magazinele specializate sau comandate prin posta si sunt disponibile sub forma de kit ce trebuie asamblat ARTR (Almost Ready To Run) sau complet functionale – RTR (Ready To Run).

De obicei, masinutele de jucarie se numesc si “masinute cu telecomanda” pe cand cele sub forma de kituri ARTR sau RTR sunt cunoscute ca “masini cu radio comanda” sau “modele radiocomandate”

Pe cand kiturile par mai scumpe la inceput, ele sunt mult mai rezistente si mai rapide decat cele de jucarie. Masinile “kit” pot fi reparate intotdeauna, pe cand cele de jucarie aproape intotdeauna trebuiesc aruncate in momentul cand s-a defectat o componenta, acestea fiind din acest punct de vedere “de unica folosinta”. Costul unei componente defecte dintr-o masina “kit” este doar o mica parte din costul trimiterii unei masinute de jucarie inapoi la producator (daca aceasta ar fi o optiune viabila). Puteti deasemeni imbunatati o masina “kit” prin diverse componente mai performante sau mai atragatoare dpdv estetic (upgrade / bling) – puteti face masina dvs. Radiocomandata mai rapida, mai rezistenta, mai puternica, mai fiabila, mai reglabila sau doar mai placuta vederii – nici una din aceste optiuni nu este valabila la masinile de jucarie. Toate masinile “kit” (RTR sau ARTR) prezentate pe acest site au componente optionale si piese de schimb, astfel incat puteti inlocui / imbunatati oricand doriti. Toate aceste masini au caroserii interschimbabile, astfel incat daca azi aveti o masina “de strada” maine o puteti transforma intr-un truck sau “œsedan” sau aproape in orice tip de masina doriti!!!

Ce sa aleg, un automodel de strada sau unul de teren?
Masinile de strada pot atinge viteze foarte mari si arata aproape identic cu cele pe care le vedeti pe pistele de competitie si pe strazi in toata lumea. Cu transmisie 4×4 (4WD), acestea sunt usor de pilotat si puteti cu usurinta sa le faceti sa arate ca cele “reale” cu accesoriile adecvate. In orice caz, aceste vehicule nu sunt adecvate pentru teren accidentat si trebuiesc evitate gropile. Pe site-ul nostru puteti gasi kituri “on-road” in ambele variante, cu actionare electrica si nitro (cu motor termic), in diverse dimensiuni, asa ca este usor sa va decideti care din ele se adapteaza cerintelor Dvs.

Kiturile pentru teren accidentat (off-road) dispun, ca si “surorile” lor mai mari, de anvelope mari, amortizoare lungi si abilitatea de a ajunge aproape oriunde. Pot suporta sarituri, noroi, teren accidentat, gropi, cam tot ce le poate oferi curtea din spatele casei, terenul viran sau, in general, cam tot ce le puteti oferi. Datorita faptului ca unele masini off-road / truck sunt gandite exclusiv pentru pista de concurs, noi incercam sa va oferim toate variantele de kituri (atat pentru competitie, cat si pentru terenul accidentat), cat si componente pentru upgrade / tuning. Deasemeni, aceste kituri va sunt oferite in varianta cu actionare electrica, nitro sau chiar pe benzina, cu transmisie pe doua roti (2WD) sau pe patru roti (4WD) este de mentionat, totusi, faptul ca cele cu actionare 4×4 sunt mai usor de condus si pot trece cam peste orice!!!

Intregind spectrul auto, intre “on-road” si “off-road” exista si categoria masinilor “Rally”. Acestea sunt in mare automodele “on road”, insa au anvelope cu crampoane si amortizoare mai lungi decat cele “normale”, insa astfel ele pot executa sarituri sau pot trece peste alte obstacole la fel ca cele off-road. Pe site-ul nostru deasemeni puteti gasi aceasta categorie, in varianta cu actionare electrica sau nitro, ambele avand transmisie 4×4.

Sa-mi cumpar un kit “NITRO” sau electric? Sau pe benzina?
Kiturile electrice sunt mai usor de asamblat si intretinut decat cele Nitro, sunt foarte silentioase (deci, nu veti deranja vecinii) si au nevoie doar de conectori si intrerupatoare ca sa functioneze. Deasemeni, puteti folosi kiturile cu actionare electrica in interior, pe cand kiturile Nitro trebuie folosite NUMAI in aer liber. O masina electrica bine reglata poate tine pasul cu una Nitro intr-o parcare, insa pe o pista de competitie masina Nitro se va distanta cu usurinta de cea electrica. Bateriile care actioneaza motorul si directia / franele masinii electrice pot fi incarcate de la o baterie de 12V sau dintr-o priza de 220V. Incarcarea tine 15-30 minute, iar bateria incarcata va dura in jur de 5-10 minute, in functie de tipul de motor utilizat.

Nitro este un termen ce se refera la motoarele termice ce functioneaza cu un combustibil special. Majoritatea producatorilor autovehiculelor R/C ofera motorizarea termica. Kiturile Nitro sunt mult mai fiabile decat kiturile existente pe piata acum cativa ani, si in afara de motor si sistemele aferente (evacuare si combustibil) masina Nitro este la fel de usor de construit si de intretinut ca o masina R/C electrica. Motoarele Nitro ofera imagini, sunete si mirosuri realiste (fumul, esapamentul, combustibilul ars) aceasta fiind una din explicatiile pentru care masinile Nitro sunt atat de populare. In timp ce kiturile auto cu actionare electrica trebuie sa foloseasca multe seturi de baterii ca sa atinga timpi de functionare de 30-60 minute, tot ceea ce trebuie sa faca posesorul unui kit Nitro este sa se asigure de faptul ca bateriile de la radiocomanda si de la receptor sunt incarcate si sa reumple rezervorul de combustibil la fiecare 5-10 minute.

Ar trebui sa iau un kit RTR sau unul ARTR pe care sa-l asamblez eu?
RTR inseamna Ready To Run (sau Ready To Race in cazul celor de la Traxxas), adica gata de a fi folosit – in general singurele pregatiri pe care trebuie sa le faceti nu dureaza mai mult de 30 minute inainte de a folosi automodelul. Aceasta varianta este potrivita pentru cei care nu au timpul (si rabdarea) necesara pentru a asambla un kit si vor sa-si adauge rapid inca un model la colectie.

Orice alt kit care nu poarta eticheta “RTR” este un kit de asamblat, ceea ce inseamna ca trebuie imbinate componentele ce sunt in cutie, cu uneltele din dotarea Dvs. De obicei acesta nu este un proces greu (asa cum suna), instructiunile de asamblare sunt foarte detaliate iar kiturile sunt mai usor de asamblat decat erau acum cativa ani.

Toate intrebarile si raspunsurile de mai sus ar trebui sa va ajute sa va decideti care din autmodelele prezentate va fi prima Dvs. model auto radiocomandandat. Pe masura ce veti deveni mai implicat in acest hobby, veti descoperi faptul ca prima Dvs. masina radiocomandata nu tine pasul cu tendintele, asa ca daca ati cumparat o masina de strada veti dori sa achizitionati inca o masina off-road si / sau una de raliuri. Multi pasionati achizitioneaza cateva modele, fiecare din ele adaptate nevoilor terenului / suprafetei. Incepeti cu una si vedeti cum va place, mai intai!

Care sunt avantajele hobby-ului R/C?
Ca orice hobby popular, automodelele radiocomandate sunt foarte captivante si atrag foarte multi oameni, adeseori pentru totdeauna.

Va place sa asamblati diverse componente ale unui kit pentru a obtine o structura sau o masinarie functionala? Ati vrut vreodata sa faceti macheta unui autoturism sa se deplaseze prin forte proprii? Ati intentionat vreodata sa participati la curse de masini dar costurile implicate nu v-au permis sa faceti asta? Ati vrut vreodata sa ii aratati fiului sau fiicei Dvs. cum functioneaza un autoturism si diversele componente ale acestuia? Va place competitia dar nu ati avut posibilitatea sa aratati acest lucru pana acum? Va place sa lucrati si sa invatati de la altii pentru un tel comun? Va plac competitiile sportive intr-un mediu prietenos si deschis? Va place sa intalniti alte persoane cu interese comune?

Un “da” ca raspuns la oricare din intrebarile de mai sus (si multe altele care nu au fos mentionate aici) este un motiv perfect sa incercati hobby-ul R/C si sa vedeti cum se potriveste in viata si programul Dvs.

Despre automodele (citat de pe forumul modelism.info.ro – cu permisiunea autorului):

In ultima vreme cuvantul automodelism s-a facut auzit din ce in ce mai des. Mai intai sa vedem care este diferenta intre un automodel si o masinuta cu radiocomanda asa cum o stiam cu totii.

Masinutele cu radiocomanda, cele pe care le vedem in orice magazin, sunt doar niste jucarii. Sunt foarte simplu de comandat la distanta, miscarile lor sunt destul de bruste – virajul stanga sau dreapta se face sub un singur unghi, iar acceleratia are o singura pozitie, viteza maxima inainte, sau maxim inapoi. Caroseriile sunt din plastic dur, rotile au “pneuri” din plastic, viteza maxima de deplasare intre 10-12km/h.

Automodelele au depasit stadiul de jucarie. Majoritatea chiar prezinta in instructiuni avertismentul: interzis copiilor sub 14 ani! Principala diferenta intre un automodel si o masinuta radiocomandata este comanda proportionala: pe scurt si simplu spus, automodelul raspunde la comenzile de directie si acceleratie/frana exact cat se comanda din statie. Ii dam comanda “putin stanga”, rotile se rotesc “putin stanga”, nu total ca la jucarii. Acceleratia este de asemenea progresiva, ca la un autoturism normal. Caroseriile automodelelor sunt in general din lexan, un material rezistent la socuri dar deformabil, facut sa apere componentele interne. Gasim multe asemanari intre un automodel si un autoturism: amortizoare, diferentiale, planetare, bascule, etc.

Automodelele se impart in 2 mari categorii: cu motor termic si cu motor electric. Cele cu motor termic folosesc un combustibil compus din alcool metilic (metanol, ATENTIE, este otravitor!!!), ulei de ricin si, in functie de necesitate, intre 5 si 30% nitrometan. Motoarele termice sunt in 2 timpi, au 1 cilindru cu piston, iar aprinderea se face cu o bujie incandescenta. Au capacitati cilindrice de 2.11cm3, 2.5cm3, 3.5cm3, 4.1cm3 si chiar mai mari. Puterea motoarelor pleaca de la 0.5CP si poate ajunge la peste 3CP, la turatii cuprinse intre 18000 si peste 45000 rpm! De aceea vitezele maxime pot depasi 60-80km/h! Acceleratia de la 0 la 100km/h se face, la modelele de varf, in 1.5 secunde!!!
Automodelele cu motor electric sunt alimentate cu acumulatori de capacitate mare, alesi special sa reziste la solicitarile extreme ale motoarelor electrice folosite. Acestea pot ajunge si ele la 40000rpm rezultand viteze ale automodelelor de peste 60-80km/h!

Un punct comun al automodelelor termice si electrice este modalitatea in care primesc si executa comenzile de la distanta: receptorul radiocomenzii (amplasat pe automodel) trimite informatia primita catre niste servomecanisme care vor actiona directia (la ambele tipuri de automodele) si acceleratia/frana (la cele termice, la cele electrice apare un variator electronic de turatie care se ocupa de partea de acceleratie/frana).

Am mai putea imparti automodelele si in functie de terenul pe care alearga: off-road (cele care alearag pe teren accidentat – nisip, noroi, iarba, zapada) si on-road (cele care alearga pe piste special amenajate, pe asfalt, pe mocheta).

Automodelismul poate fi impartit in 2 “ramuri”: hobby si sport. Partea de hobby e destul de clara: iti iei un automodel doar pentru distractie, eventual curse si intreceri prietenesti. In acest caz nu conteaza foarte mult calitatea automodelului, se pune mai mult accent pe caroserie, pe destinatia automodelului, pe pret.

La partea de sport se schimba radical datele problemei… Aici conteaza totul, de la pneuri la motoare de ultima generatie!

Tipurile generale de automodele, cat si cele inscrise in competitiile sportive:
Automodele cu motor termic:
– off-road: scara 1:4, 1:5, 1:6, 1:8, 1:10. Motoare de la 2cm3 in sus. Tipuri de automodele: monster-truck, buggy, stadium-truck, rally (ultimul poate fi transformat si in on-road cu mici modificari). Pot fi cu tractiune pe 2 sau pe 4 roti.
– on-road: scara 1:4, 1:5, 1:8, 1:10. Motoare la fel. Tipuri: dedicate pentru pista sau pentru orice teren plan.
La scara 1:4 si 1:5 avem automodele mai speciale, foarte apropiate de cele reale, cu motoare alimentate cu benzina, aprindere cu scanteie, frane cu disc pe fiecare roata.
Automodele cu motor electric:
– off-road: scara 1:8, 1:10, 1:18, 1:24. Tipuri de automodele: monster-truck, buggy, stadium-truck, rally. Tractiune 2WD sau 4WD.
– on-road: scara 1:8, 1:10, 1:12, 1:18, 1:24. Tractiune 2WD sau 4WD.

Automodelismul ca sport
Romania este afiliata la EFRA – European Federation of Radiooperated Model Automobiles (www.efra.ws). Clasele de concurs in Romania sunt:
a. Automodele de viteza (captive), clasele A-1,2,3,4,5 seniori, B1,2 juniori si B-3 seniori.
b. Automodele radiocomandate cu motoare termice, clasele 1/8 Track 2WD (Sport/Gr.C) si 4WD (Sport/Gr.C), seniori si juniori, 1/10 I.C. Track (200mm + 235mm) seniori.
c. Automodele radiocomandate cu motoare electrice, clasele 1/12 Track si EB, 1/10 Track (Sport/Gr.C), 1/10 Off-road 2WD si 4WD, seniori si juniori si 1/10 Touring Car seniori.

16 thoughts on “Despre automodele

  1. Reinhard

    Buna,recent me-am adus si eu din germania un monster truc R/C 4×4 nitro…
    Si m-am tot jucat eu cu ea. pana cand mi-sa gatat combustibilul,, si nu gasesc nici unde.Unde as putea gasi si eu?

  2. Reinhard

    Da multumesc.
    As mai avea ceva intrebari am acuma un monster truck tot asa R/C 4WD marca Amewi..Dar nu gasesc nicaieri piese pentru eaa!!!!! pot sa pun si alte piese nu neaparata amewi,, adica piese de de scara 1/8 de motor termic !?plsss raspunss!!!

  3. Radu

    Imi pare rau, nu cunoastem acea marca, Amewi, ca sa va spunem daca si ce piese anume sunt compatibile… incercati sa contactati magazinul de unde l-ati achizitionat.

  4. Dan

    Buna ziua am si eu o masinuta cu motor pe benzina .de unde as putea gasi cauciucuri sau rota cu totul la scala de 1;4 sau 1;5

  5. Sevastian

    Salut sant interesat sa cumpar o caeoserie de 1/5 dar ceva tare on road,unde pot gasi?Si totodata upgrade uri din aluminium ,ma refer daca este vreun magazin an ro nu din afara.

  6. Darius

    Buna seara ! As dori sa achiziționez un automodel electric de tip tamiya . Si as vrea sa ii schimb motorul cu unul pe benzina ! Ma ajutati va rog cu niste informații legat de ceea ce freau sa fac ! Trebuie sa mai fac si altceva la automodel in afara de ai schimba motorul ? Trebuie sa achiziționez alta telecomanda ? Sau pot sa il folosesc cu aceeași ?

  7. Radu Voicu Post author

    Salut, a existat la un moment dat un model on-road BMW Mini la scara 1/5, in rest ar mai fi caroseriile de la FG Modellsport… bmw, mercedes, etc

  8. Radu Voicu Post author

    Buna ziua

    Este aproape imposibil sa treceti o masina electrica pe benzina. Masina electrica are 1.5Kg maxim iar motorul pe benzina are cel putin 5kg si cam aceleasi dimensiuni cu masina. Pentru trecere pe nitrometan, sistemul de transmisie trebuie modificat, deoarece trebuie montat un sistem mecanic de franare, pus un sasiu metalic si multe multe alte modificari. Va recomand cu caldura sa considerati un automodel nitro on-road 1/10 Carson (partenerul Tamiya in Europa) model de caroserie VW Scirocco sau Audi R8, complet gata de rulare.
    Va asteptam cu un e-mail daca va hotarati – toate datele de contact sunt pe http://www.radiomodele.ro

  9. Darius

    Buna seara !

    Doresc doar caroserie bmw ! Îmi puteți oferi niste informații despre motorul electric ? Care este diferența dintre un motor electric si unul cu nitrometan ? Cel electric derapeaza ? Si mai am o întrebare . As pute sa modific tractiunea ? Ca sa pot sa derapez cu ea ? Sa fie doar 2×4 ?

    Multumesc !

  10. Radu Voicu Post author

    Draga Darius,

    Toate raspunsurile la intrebarile tale se afla pe site, te rugam sa citesti mai intai notiunile generale, unde vei gasi raspunsurile la intrebarile tale.
    https://www.radiomodele.ro/ce-este-modelismul/
    P.S. Ceea ce vrei tu sa faci se numeste drift… si nu prea este posibil cu motor termic (nitro sau benzina). Exista masini de drift pe site, vezi produsele Tamiya…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *